Under mellankrigstiden inleddes transportflygseran. I början var det mer eller mindre ombyggda bomb- eller skolplan från kriget som användes. Man hade flyglinjer med flygplan med så lite som två passagerare, men oftare fyra eller t.o.m. sex. Dessutom var flygplatserna dåligt utbyggda, och fanns de var de farliga att landa på. Därför betraktades flygbåtarna som framtiden. P.g.a. recessionen efter kriget kunde inga viktigare modeller utvecklas, men framemot decennieskiftet började maskiner med bättre ekonomi produceras.
Do X kom 1929 och tog 66 – 100 pass. Den hade en marschfart på 109 km/h och topphöjd på 500 m. Den användes på de transatlantiska rutterna.
Junkers 52/3m var Tysklands mest använda transportplan fram till VK 2 och är väl mest känd för sin användning för fallskärmsjägare.
Douglas DC 3 var det första riktigt moderna, tillförlitliga, trafikflygplanet. Det flög för första gången 1935.
Boeing 314 Clipper flög för första gången 1938 och kunde ta 70 passagerare.