First page Back Continue Last page Overview Text

Notes:


Under VK 2 byggde man vidare på de nya teknikern – infällbart landningsställ, skalkonstruktion, självbärande vingar, starkare motorer.

Men något nytt höll på att hända. 1926 gick Frank Whittle en flygofficerskurs. Hans avhandling handlade om framtida utveckling inom flygplans-konstruktion. Han tog patent på en ”motorjet” så tidigt som 1930. Det var en efterbrännkammare som var ansluten till en propeller, och med en motor som komprimerade luften till förbrännings-kammaren vars utblås användes för dragkraft. När han gick vidare i funderingarna tänkte han: Varför inte byta ut motorn mot en turbin?

1935, medan han fortfarande var kvar i Cambridge, gick hans patent ut. Själv hade han inte råd med de £5 som en förnyelse kostade och flygministeriet var förstås inte intresserade. 1936 grundades dock Power Jets, som skulle utveckla den nya motorn. Den 12 april lyckades man köra motorn, och man lyckades t.o.m. få flygministeriet intresserat, och de skulle bidra med £5000 för att få till stånd en flygbar motor. Det tog dock ett år innan man fick några resurser, varför arbetet försenades.

I Tyskland hade Hans von Ohain liknande problem, med brist på intresse från myndigheterna, men han hade börjat bygga en prototyp redan 1935, och det första flygplanet som drevs enbart av en jetmotor flög den 27 aug 1939. Denna motor var dock för svag för att vara av intresse.

Under tiden kämpade Whittle mot resurs- och tidsbrist genom att ta sig igenom sina 16-timmars arbetsdagar genom att sniffa Benzedrine på dagarna och ta lugnande medel och sömntabletter på nätterna. Ett problem man hade var att motorn tenderade att varva utan kontroll.

Här några maskiner från början av kriget eller som förtjänar ett omnämnande ändå:

Översta raden, från vänster: North American P-51 Mustang (USA), Focke-Wulf Fw 190 (Tyskland), Supermarine Spitfire (Storbritannien)

Andra raden, från vänster: Messerschmitt Bf 109 (Tyskland), Fiat G50 (Italien), Macchi Mc 202 Folgore (Italien)

Tredje raden, från vänster: Bloch 151 (Frankrike), Mitsubishi A6M2 "Zero" (Japan), Republic P-47 Thunderbolt (USA)

Längst ned till vänster: Nakajima Ki-43 Hyabusa (Japan)




All text copyright © Asbjörn Nejman. Anser du dig ha copyright på en bild så hör av dig till mig så byter jag ut den.
If there is a picture here that you claim the rights for, please let me know and I'll replace it.